کد مطلب:34963
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
قرآن روز قيامت را يك روز بسيار طولاني توصيف ميكند منظور چيست؟
قرآن مجيد در دو آيه هنگامي كه از روز قيامت سخن ميگويد آن را به عنوان يك روز بسيار طولاني معرفي ميكند در يك جا ميفرمايد [فرشتگان و روح به سوي او عروج ميكنند در آن روز كه مقدارش پنجاه هزار سال است!] «تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحَ اِلَيْهِ في يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِيْنَ اَلْفَ سَنَةٍ» معارج/4
و در جاي ديگر ميفرمايد [خداوند امور اين جهان را از آسمان به سوي زمين تدبير ميكند سپس در روزي كه مقدار آن هزار سال از سالهائي است كه شما ميشمريد به سوي او باز ميگردد (و دنيا پايان مييابد و آخرت شروع ميشود)] «يُدَبِّرُ الْاَمْرَ مِنَ السَّماءِ اِلَي الْاَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ اِلَيْهِ في يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ اَلْفَ سَنَةٍ تَعُدُّونَ» سجده/5
بدون شك آيه نخست ناظر به روز قيامت است و آياتي كه بعد از آن آمده است همگي اوصاف قيامت و حتي عذاب مجرمان را در آن روز و همچنين اوصاف دوزخ را بيان ميكند.
ولي در مورد آيه دوم در ميان مفسران گفتگو است بعضي آن را اشاره به قوس نزولي و صعودي تدبير امر الهي در همين دنيا دانستهاند، يا به تعبير ديگر اشاره به دورانهاي تدبير الهي در اين عالم كه هر دوران در يك هزار سال صورت ميگيرد، و فرشتگان به فرمان الهي مجري اين تدبير تكويني هستند، سپس دوران ديگري آغاز ميشود.
ولي با توجه به ساير آيات قرآن كه سخن از پيچيده شدن آسمان و زمين ميگويد، همچنين رواياتي كه در شرح اين آيه نازل شده استفاده ميشود كه ناظر به روز قيامت است.
و لذا مرحوم علامه طباطبائي در الميزان نيز بعد از ذكر احتمالات آيه، اين تفسير را ترجيح داده است (الميزان جلد 16 صفحه 261).
منتها در اينجا اين سئوال پيش ميآيد كه چگونه در آيه اول مقدار آن روز پنجاه هزار سال ـ طبق سالهاي ما ـ و در آيه دوم يك هزار سال بيان شده است. پاسخ اين سئوال به روشني در حديثي كه مرحوم شيخ طوسي در امالي از امام صادق (ع) نقل كرده، آمده است، فرمود
«اِنَّ في الْقِيامَةِ خَمْسِيْنَ مَوْقِفاً كُلُّ مَوْقفٍ مِثْلُ اَلْفَ سَنَةٍ، مِمّا تَعُدُّوْنَ ثُمَّ تَلا هذِهِ الْآيَة في يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِيْنَ اَلْفَ سَنَةٍ»
[در قيامت پنجاه موقف (محل توقف براي رسيدگي به حساب اعمال بندگان) است، هر موقفي به اندازه يك هزار سال از سالهائي كه شما ميشمريد]، سپس امام اين آيه را تلاوت فرمود [در روزي كه مقدارش پنجاه هزار سال است].
در اينكه اعداد هزار و پنجاه هزار سال در اينجا براي تعداد و شماره يا براي تكثير است دو احتمال وجود دارد، ولي به هر حال پيامي كه از اين آيات به گوش ميرسد اين است كه آن روز روزي است بسيار سخت و مشكل، و روزي است بسيار دقيق و پيچيده كه هيچكس به آساني نميتواند از آن بگذرد، و همه بايد خود را براي چنان روز طولاني پرمخاطرهاي آماده سازند.
اين نكته قابل توجه است كه روز، يعني گردش دوراني يك كره به دور خود كه در كرات آسماني كاملاً با هم متفاوت است، در حالي كه كره زمين هر 24 ساعت يكبار به دور خود ميگردد، كره ماه گردش وضعي خود را تقريباً در طول يك ماه انجام ميدهد (روز آن در حدود دو هفته و شب آن در حدود دو هفته است) همچنين كرات منظومه شمسي هر كدام شب و روز خود را در مقدار خاصي طي ميكند و هم اكنون ممكن است در اين جهان هستي كراتي باشد كه گردش وضعي آن صدها يا هزاران سال طول بكشد، بنابراين جاي تعجّب نيست كه در قيامت هر روز به اندازه پنجاه هزار سال باشد.
باز تكرار ميكنيم آنچه هدف اصلي قرآن را تشكيل ميدهد همان پيام تربيتي آن است كه در اينگونه تعبيرات نهفته است.
پيام قرآن ج 5
ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.